یونس بن ظبیان

از دانشنامه‌ی اسلامی

يونس بن ظبيان كوفى

از روات اصحاب حضرت امام صادق عليه‌السلام است و اگر چه فضل بن شاذان او را از كذابين شمرده و نجاشى فرموده كه او ضعيف است جدا و التفات كرده نمى شود. بر روايات او و ابن غضائرى گفته كه او غالى و كذاب و وضاع حديث است.

ولكن شيخ ما - عطر الله مرقده - در خاتمه مستدرك فرموده: و دلالت مى كند بر حسن حال او و استقامت و علو مقام او و عدم غلو او اخبار بسيارى. پس آن اخبار را ذكر فرموده كه از جمله كلام حضرت صادق عليه‌السلام است در حق او كه در جامع بزنطى است كه فرموده: رحمه‌الله و بنى له بيتا فى الجنّة، كان و اللّه مأمونا على الحديث.

و هم تعليم حضرت صادق عليه‌السلام به او زيارت حضرت سیدالشهداء عليه‌السلام را به نحوى كه شيخ در التهذيب و ابن قولويه در كامل روايت كرده اند و نيز تعليم آن جناب به او دعاى معروفى كه در نجف بايد خواند كه اول آن اللهم لابد من امرك است كه در تمام كتب مزاريه مذكور است و هم تعليم او فرموده كه عوذه را كه براى رفع درد چشم نافع است الى غير ذلك.

و نيز شيخ ما جواب داده از اخبارى كه در مذمت او وارد شده به تفصيلى كه مقام گنجايش ذكر ندارد، طالبين رجوع كنند به آن كتاب شريف و گذشت در فيض بن المختار چيزى كه متعلق به او بود.

پانویس

  1. رجال نجاشى، ص 448.
  2. بحارالانوار، ج 47، ص 346 به نقل از سرائر از جامع بزنطى.
  3. ما آن عوذه را در باقيات صالحات و آن زيارت و دعا را در مفاتيح ذكر كرديم. مؤلف رحمه‌الله
  4. المستدرك، ج 3، ص 861.

(1). انساب سمعانى، ج 5، ص 86.


منبع

حاج شیخ عباس قمی, منتهي الآمال قسمت دوم، باب نهم: در تاريخ حضرت امام صادق عليه‌السلام